A biológiai (cirkadián) ritmuszavarok és a hatékony alvás módja

Somnart parnak

Ha nem természetes az alvásritmusod, alvási időd pedig különbözik a más személyekétől, ha nagyon későn fekszel le vagy koppannak le a szemeid az irodában, azt jelenti, hogy szeretnéd megtudni, mi a gond veled? Az álmatlanság vagy a nap közbeni túlzott aluszékonyság gyakran a biológiai ritmuszavar tünetei. Az alábbi cikkből megtudhatod, hogy mi és hogyan nyilvánul meg, illetve hogyan küzdhető le ez a zavar.

Mi a biológiai ritmuszavar?

A biológiai ritmus az emberi szervezetnek a test tevékenységeit és funkcióit ellenőrző biológiai órája, beleértve a lefekvési és ébredési, illetve az éhségérzet időpontját is. A napenergiához igazodik, a szervezet napközben a vészhelyzetet megőrző jeleket kap. Energiával és koncentrációs erővel rendelkezik.

A biológiai ritmus a 24 óra alatti biológiai folyamatot jelenti, a napi tevékenységek ezen intervallum köré állítódnak be. Az elnevezés a latin nyelvből ered: circa = körül, dies = egy nap.

Tested a kinti sötétség és világosság szerint az alvás-ébrenlét ciklushoz próbál igazodni. Zavar esetén óhatatlanul csökken az alvás minősége. Az alvásnak ez a rendellenessége képezi a biológiai ritmuszavart.

A biológiai ritmuszavarok lehetnek időszakosak, melyeket olyan külső tényezők okoznak, mint az alvási szokás, a műszakban végzett munka vagy az időzóna változással járó utazás. Ugyanakkor létezik belső tényezők: életkor, gének vagy betegség által okozott biológiai ritmuszavar is. Tünetei az alábbiak lehetnek: nap közbeni túlzott aluszékonyság, álmatlanság, csökkent éberség, döntéshozatali és memória problémák.

Melyek a leggyakoribb biológiai ritmuszavar típusok?

Somnart

A fotó forrása: https://www.pexels.com/photo/woman-lying-on-white-textile-touching-white-pillow-33690/

A biológiai ritmus zavarok néhány közös típusba sorolhatók, azonban a helyzettől függetlenül a beteg nem alszik a rendes alvási időpontokban.

Az alvási fázis késésében megnyilvánuló zavar – a kamaszok gyakori biológiai ritmuszavara, mely az elalvás késésében nyilvánul meg, a személy rendszerint du. 02.00 óráig vagy akár tovább alszik, ha a programja lehetővé teszi a későig alvást (gyakran 15.00 óráig), nem érzi azt, hogy nem pihent eleget. Mindezek ellenére, ha korán ébred, napközben aluszékonyság, alacsony munkához való koncentráció vagy gyenge iskolai teljesítmény jelentkezik.

Az alvási fázis előrehaladásában megnyilvánuló zavar – általában az idős személyeknél fordul elő, a korai lefekvésben (du. 18.00 – 21.00 óra) és az éjszakai felébredésben (de. 02.00 – 05.00 óra) nyilvánul meg. Ezzel a zavarral küzdő személyek arról panaszkodnak, hogy nem tudnak reggel aludni, és álmosak késő délután vagy kora este;

Időeltolódás okozta átállási nehézségben (jet lang) megnyilvánuló zavar– az utazó személyek a leginkább érintettek, a zavar a belső biológiai óra és az új időzóna közti ellentétből; a személyeknek a más időzónában (legalább három délköri távolságra lévő) található, új célállomásra érkezéskor nehéz alkalmazkodni és az optimális paramétereknek megfelelően funkcionálni; akkor nehezebb, ha az utazás nyugatra utazáskor nehezebb, mivel könnyebb kitolni az alvási időpontot, mint hamarabb lefeküdni;

Műszakban végzett munka típusú zavar– a műszakban vagy éjszaka dolgozó személyeket érinti, az esetükben a munkaprogram ellentétben áll a szervezet természetes biológiai ritmusával, egyes személyeknek számára pedig nehéz a változás elfogadása; ez a típusú zavar állandó vagy visszatérő alvás megszakításban nyilvánul meg, túlzott álmatlanságot és aluszékonyságot okozva;

Tehát a biológiai ritmuszavarban szenvedő személyek, akár a megfelelő órában való elalvással, akár a korai ébredéssel küzdenek, és nem képesek visszaaludni, fáradtan ébrednek annak ellenére, hogy aludtak. Egy részletes kórtörténet– egy alvási napló – vezetése egy-két hétig lényeges ahhoz, hogy a szakember felismerje a zavart.

 

  Melyek a biológiai ritmus zavarok okai?

A biológiai ritmus zavarainak alapját képező okok az alábbiak:

  • műszakban végzett munka;
  • terhesség;
  • utazásnak köszönhető biológiai óra változás;
  • gyógyszerek;
  • a rutin szokások megváltozása, például folyamatos késői órában történő lefekvés;
  • klimax;
  • egészségügyi problémák, Alzheimer vagy Parkinson kór;
  • mentális egészségi problémák;

 

  Hogyan kezelhető a biológiai ritmuszavar?

A kezelés a beteg jellegzetes állapotának függvényében változik, a cél a személy életstílusának megfelelő alvás-ébrenlét ciklus elérése. A kezelés az alábbiakból tevődhet össze:

Fényterápia – a fény a biológiai ritmus működésének a legerősebb tényezője, így a beteg ellenőrzött fénynek való kitétele hasznos kezelési módszer;

Alvási higiénia – a napi tevékenységek, az elfogyasztott élelmiszerek és italok, valamint az alvási környezet is befolyásolhatja az alvási idő minőségét, tehát kötelező a lefekvés előtti könnyű élelmiszerek fogyasztása, a késő délutáni kávé nélkülözése; ugyanakkor nélkülözhetetlen a gerinc természetes helyzetét megőrző közepes szilárdságú minőségi matrac;

Kronoterápia – a lefekvési idő fokozatos igazítása a kívánt időpont eléréséig;

Az életstílus megváltoztatása – a tornagyakorlatok (azonban nem a lefekvés előtt közvetlenül végzett), lemondás a késő esti dohányzásról, az alvási környezetnek szentelt figyelem (egy zajtalan, eléggé sötét és kényelmes hőmérsékletű szoba) csak néhány figyelembe vehető aspektus;

Melatonin –a biológiai ritmus kezelésében hasznos, az álmosságot beindító hormon; tehát a melatonin alapú kiegészítők segítenek az alvási program szabályozásában.

A szakember által javallott kezelési módszertől függetlenül szenteljen figyelmet az ágynak is; annak érdekében, hogy az alvási idő alatt kényelemben érezze magát, válasszon a fejét a test többi részével egyvonalban tartó párnát és megfelelő alátámasztást nyújtó matracot. Az online Somnart üzletben a legigényesebb követelményeknek megfelelő, változatos alvással kapcsolatos termékeket talál.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A somnart.hu cookie-kat használ, hogy személyre szabja és javítsa a webhelyen szerzett tapasztalatait.

Mielőtt tovább böngésznénk a webhelyünkön, hagyjuk, hogy elolvassuk és megértsük a felhasználási feltételeinket és szabályzatunkat

Egyetértek